מחקר מתחרים


העסק שלכם אמנם כבר קיים זמן רב, אבל אתם חוששים שלא הכל אתם עושים נכון. אולי דווקא אתם רק בשלבי התכנון וההקמה של העסק, ואתם מבקשים להתחיל בצורה נכונה יותר. ברור לכם שאתם צריכים להכיר את השוק בו אתם פועלים. היום אדבר על הכרת המתחרים שלכם.
מדוע עלינו לחקור את המתחרים שלנו?

אם ננסח את השאלה מעט אחרת יתכן שהתשובה תהייה מובנית מאליו. השאלה המדויקת יותר היא – מה נוכל ללמוד אם נכיר טוב יותר את המתחרים שלנו?



ההכרות עם המתחרים תאפשר לנו:

  • לזהות את המוצרים שקיימים בשוק בתחום שלנו, את אלה המועדפים (נראה אם ביכולתנו להציע משהו כזה אבל מעט משופר), אלה שאף אחד לא מצליח למכור (נדע לא להתעסק בכאלה) ואילו מוצרים חסרים (אם נוכל נציע אנו את חלקם)
  • להכיר את דרכי הפעולה של המתחרים, לראות אילו מהן מוצלחות וכיצד נוכל לאמץ אותן, ואילו דרכים אינן מוצלחות וחשוב להיזהר מהן
  • לזהות מתי מישהו הוא באמת מתחרה ובאיזה מקרה הוא דווקא מישהו שכדאי לנסות לשתף אתו פעולה
  • יתכן גם שתוך כדי המחקר נגלה שמתחרה כלשהו שלנו, שהיה יחסית חזק בשוק, מסיבותיו הוא סוגר את העסק. לקוחותיו הקבועים יחפשו "בית" חדש. אם נגלה זאת בשמן ונפעל נכון, יתכן שנוכל להרוויח אנחנו רבים מאותם לקוחות

מה הקריטריונים לקבוע שעסק מסוים הוא מתחרה שלנו?

במחשבה ראשונית רבים יאמרו שהמתחרים שלהם אלו כל מי שמציעים מוצרים דומים לשלהם. האם זה באמת כך? נאמר שיש 4 עסקים שמוכרים בגדים, 2 מהם באותה העיר, השלישי באזור מרוחק בארץ והרביעי בחו"ל. האמנם כל ה-4 הללו מתחרים זה בזה? מה  הסיכוי מישהו שגר בחו"ל, או באזור המרוחק בארץ, יגיע בקביעות לחנות של אותו בעל עסק דווקא? אז בעצם יש כאן רק שני מתחרים אמיתיים, שני אלה שבאותה עיר. אבל עכשיו נגדיל באותה העיר את כמות חנויות הבגדים. החנות בה אנחנו מתמקדים מוכרת בגדים לנערות ולנשים צעירות, יש באותה עיר עוד 5 חנויות כאלו, 3 חנויות לבגדי גברים, 4 חנויות לבגדי ילדים ו-3 חנויות מידות גדולות. אז כמה חנויות באמת מתחרות בחנות שלנו – ברור שיש רק 5 מתחרות ברורות ועוד 3 שזה גבולי. קשה לכן להבין מה הגבולי, אקח את עצמי (כלקוחה, מקרה אמיתי) כדוגמה.
נכון להיום, בממדים העכשויים שלי, אני בהחלט יכולה לקנות אך ורק בחנויות למידות גדולות. חשוב לציין שכל חיי הייתי שמנה, אבל עד לפני 20 שנה לא ברמות של היום. את המידות שהייתי לובשת בעבר ניתן היה למצוא גם בחנויות הרגילות (הייתי קונה מידה או 2 מתחת למידה הגדולה ביותר שיש להם) וגם בחנויות למידות גדולות (בין המידות היותר קטנות שלהם). לכאורה עמד לפני היצע גדול יתר של חנויות. אם הייתי גרה בעיר הדמיונית שהבאתי כאן כדוגמה יכולתי לבחור בין 9 חנויות, בעוד שלשמנות ממני היו ר 3 אופציות ולרזות ממני רק 6. אבל, שימו עצמכם במקומי, האם באמת החנויות למידות גולות היו אופציה? ברור שלא. תראו לי מישהו שמסוגל למצוא בגדים בחנות רגילה, גם אם זה במידות הגדולות ביותר שבאותה חנות, שינסה בכלל את החניות למידות גדולות. כלומר, בפועל גם לי היו רק 6 אופציות (כמו לרזות ממני), ומכאן שלחנות המדוברת בפועל היו רק 5 מתחרים.


אז כבר זיהינו שבחנות הזאת מחרות רק החנויות מאותה עיר שפונות לאותו קהל יעד שהיא פונה. ראינו גם שהחנויות לבגדי גברים או לבגדי ילדים בבירור לא מהוות תחרות. אז אם זיהינו שאלה לא מתחרים, אנחנו יכולים לראות שניתן בעצם לבצע שיתופי פעולה אתם.
ראינו כבר שניתן לקבוע אם מישהו הוא מתחרה או לא לפי היבט גיאוגרפי או לפי איפיון מדויק של המוצרים שהוא מציע. אבל ניתן לבדוק זאת גם לפי מדדים נוספים. ראינו כאן גבר גם את האפשרות לבדל לפי המגדר ו/או הגיל של קהל היעד. בגדול אם נפלח נכון את הלקוחות שלנו, נוכל למצוא שרק מי שפונים פחת או יותר לאותו קהל יעד, הם אלה שמהווים תחרות עבורנו. כל היתר או שלא מעניינים אותנו או שהם פוטנציאל לשיתופי פעולה.
אז זה היה רק מבוא ...
בהמשך ארחיב על הדרכים לבצע את מחקר המתחרים. אל תשכחו  להירשם לבלוג לקבלת עדכונים.

אז עכשיו ברור שהעסק שלכם צריך לבצע מחקר מתחרים. נראה קשה? ... גם את זה אעשה עבורכם כדי שנדע איך למטב את הפעילות השיווקית שלכם

בינתיים אתם מוזמנים להגיב כאן, וביחוד לשאול שאלות שאוכל להשיב עלין ברשומות הבאות

 

לחצו כאן ושלחו לי הודעה, אחזור אליכם במהרה ונתחיל לקדם את העסק שלכם

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הדף העסקי של אפרת בסנדילאב

קידום עסק באמצעות תוכניות שותפים

שיווק במדיה החברתית למפיקי אירועי תרבות

מחקר מתחרים באמצעות גוגל

שיווק במדיה החברתית לאמנים פלסטיים